Grįžti atgal

Kaip sudaryti gerą pirmą įspūdį per virtualų darbo pokalbį?

Naujienos 2020-05-06

Kaip sudaryti gerą pirmą įspūdį per virtualų darbo pokalbį? Ar karantino laikotarpis amžiams pakeis mūsų supratimą apie nuotolinį darbą? Kaip suburti bendruomenę per Slack ir Google Hangouts? Galiausiai, ką daryt, jeigu kėdė namuose ne tokia patogi, kaip biure? Atsakymų į šiuos ir kitus klausimus „Work in Lithuania“ kreipėsi į Smiltę Narkovičiūtę, patyrusią HR specialistę, atsakingą už IT bendrovės „TeleSoftas“ Vilniaus padalinį.

Ar galėtum papasakot, ką apskritai veikia personalo skyrius IT įmonėje?

Veiklos tikrai daug. „TeleSofte“ esame keturios HR specialistės, pasiskirsčiusios pagal sritis – nuo darbuotojų priėmimo ir atrankų iki komandų formavimo, veiklos vertinimo ir vidinės komunikacijos. Asmeniškai esu atsakinga už Vilniaus padalinį, kur mūsų yra jau 40 žmonių. Ir mes augame toliau! O atsakomybės pačios įvairiausios  –  nuo sklandaus atrankų į IT pozicijas proceso užtikrinimo iki darbuotojų pasitenkinimo ir bendruomenės būrimo. Aišku, didelė dalis darbo yra gyvas bendravimas su komanda, ko man – kaip ekstravertei – dabar labiausiai trūksta!

Iš viso tavo įmonėje dirba virš 230 žmonių. Kaip sekėsi perkelti visų jų darbą į virtualią erdvę?

Pradėti viską buvo išties lengva, nes nuotolinis darbas kaip toks mums nebuvo naujovė. Bet iššūkių irgi netrūko! Didžiausias buvo persikelti visą reikiamą įrangą į namus. Kai kam reikėjo monitoriaus, kitiems – kėdžių ir net stalų. Tai pirmos karantino dienos buvo panašios į dideles kraustynes.

Užtikrinus techninę dalį, po savaitės susidūrėm su kitu iššūkiu – ryšio ir bendrumo trūkumu. Kolegos greitai išsiilgo bendravimo. Be to, dirbant tokiomis sąlygomis labai lengva persidirbt, tiek fiziškai, tiek psichologiškai. Pradėjom konsultuoti kolegas, kaip geriau susidėliot veikiančią rutiną, o komandų vadovai pradėjo dažniau skambint kolegoms, ir ne tik darbo klausimais. Praėjus mėnesiui, pastebėjom, kad nuotaikos pagerėjo, o produktyvumas nenukrito. Kai kurios komandos net pažymėjo aukštesnį produktyvumą, nei prieš karantiną!

Biure yra stalo futbolas, virtuvėlė, poilsio zonos, kur kolegos gali kartu pabendraut. Ar bandėt atkurti kažką panašaus virtualioje erdvėje?

Žinoma, nes kitaip visi pokalbiai būtų vien darbas-darbas-darbas! Kadangi didžioji dalis pokalbių biure vyksta būtent virtuvėlėje, taip ir pavadinom vieną Google Hangouts kanalą, kuris visuomet atviras ir kuriame užklystama tiesiog paplepėt. O penktadieniais rengiam žaidimų vakarus. Turint komandoje išradingus žmones nėra sunku prisigalvoti pramogų. Pavyzdžiui, vienas kolega suprogramavo virtualų “Dixit” kambarį. Dar žaidžiam protmūšį, beje, per mūsų pačių kurtą “Quizmart” programėlę.

Įvedimas yra svarbus procesas bet kuriame kolektyve. Ar jau teko įvesti naujokų per atstumą?

Įvedėm net keturis žmones! Neslėpsiu, buvo šiek tiek nerimo, nes pačiai tai buvo nauja patirtis. Pradėjome, kaip ir įprasta, nuo patogios darbo vietos. Norėjom, kad namie naujokai jaustųsi taip pat patogiai, kaip biure, tai daliai net nuvežėm ergonomiškų baldų.

Toliau sekė jau pats įvedimas komandų lygmenyje. Pastebėjome, kad jis užtunka truputį ilgiau, nei įprasta, nes negali tiesiog pribėgti prie kolegos kažko greitai paaiškint. Užtrunka ilgiau papasakot kaip ir ką darom. Tiesa, daugybė įprastų praktikų, tas pats pair programming, veikia lygiai taip pat gerai per atstumą. Kai kam galbūt net patogiau dirbti prie to paties kodo iš savo namų.

IT įmonės toliau ieško žmonių ir per karantiną. Kokių patarimų galėtum duoti žmogui, kuris ruošiasi virtualiam darbo pokalbiui?

Pirmas patarimas – susitvarkyti techninę dalį, įsitikinti, kad veikia kamera, mikrofonas, ausinės, nestringa ryšys. Ne visi nori kalbėti į kamerą, bet be vaizdo yra kur kas sunkiau suprasti pašnekovą. Tad tikrai geriau ją įsijungti. Juolab, nejaukią pauzę geriausiai išsklaido šypsena, o jos be kameros mes tikrai nepamatytume.

Antras patarimas, kuris galioja visiems pokalbio dalyviams, yra nustoti multi-taskinti. Juk per įprastą pokalbį neišsitraukiame telefono, kad atrašytume draugams per WhatsApp, tiesa? Taip ir per virtualų pokalbį, geriausia yra išjungti visas kitas dėmesį blaškančias programas.

Galiausiai, kadangi per virtualų pokalbį dėmesį išlaikyt yra bet kokiu atveju sunkiau, reikia būti pasiruošusiam papasakoti apie save glaustai, perteikt visą esmę. Tuo pačiu, patarčiau pasiruošt klausimus darbdaviui, nes tai gera proga sužinoti daugiau.

Kaip manai, ar karantino metu išmoktos pamokos pakeis įmonių požiūrį į nuotolinį darbą apskritai?

Vienareikšmiškai daug kas keisis, ypač IT industrijoje. Jau dabar girdžiu mūsų komandų vadovus sakant „Niekada negalvojau, kad darbas per nuotolį gali būti toks efektyvus“. Artimoje ateityje tikrai bus daugiau žmonių, kurie norės daugiau laiko dirbt iš namų. Be to, iš kandidatų esu girdėjusi norą kombinuoti darbą ir keliones. Iš esmės, ateityje bus galimybė gyventi „skaitmeninio klajoklio“ gyvenimą, tuo pačiu dirbant pastovų darbą, turint nuolatinę komandą ir visas soc. garantijas. Aišku, bet kokiai organizacijai bus iššūkis suburti bendruomenę, įtraukti tuos žmones, kurie daugiau laiko dirbs ne biure. Kaip bebūtų, tikiu, kad susitvarkysim!